A tantárgy képzésben betöltött szerepe, szakmai tartalma, elsajátításának célja:
A tantárgy elsajátításának célja, hogy a terület megismerésével együtt növekedjen az etikai tudatosság, önismeret.
Pedagógiai cél, elsajátítandó készségek, fejlesztett kompetenciaterület(ek):
problémaérzékenység, tolerancia, párbeszédkészség, autonómia és felelősségtudat
A tantárgy teljesítése alapján elvárt tudásszint:
Az filozófiai antropológia és az erkölcsfilozófia alapkérdéseinek, alapproblémáinak, kulcsfogalmainak ismerete. Az etikatörténet főbb képviselői tanításának ismerete. Az etikai tanítások és a gyakorlati (vallási, politikai, hétköznapi, stb.) élet közötti összefüggések felismerése.
A tantárgy teljesítése alapján elvárt képességek:
Az antropológiai és etikai alapfogalmak tudatos használata, etikailag releváns szituációk elemzési képessége.
Az órák tartalmának meghatározása 14 alkalomra lebontva:
1. A filozófiai antropológia alapkérdései
2. Az emberi létezés szerkezete
3. Test, lélek, szellem, szubjektivitás
4. Az erkölcsfilozófia aspektusai és típusai
5. Moralitás és erkölcsiség
6. Autonómia, kötelesség, felelősség
7. A rossz problémája
8. Az erények és a szeretet, a boldogság
9. Szándék, tett, következmény
10. A morál genealógiája
11. Dialogicitás
12. Az ember társadalmisága
13. A szabadság és az igazságosság kérdése
14. Az ember történetisége
Feldolgozandó fogalmak, szakkifejezések:
erkölcsiség, moralitás, szabadság, autonómia, felelősség, kötelesség, a rossz, az erkölcsfilozófia aspektusai, legitimitás és legalitás, szándék, tett, következmény, akarat, elhatározás, erkölcsi érzület, kategorikus imperatívusz, reszponzivitás, dialogicitás, erkölcsi habitus, a morál genealógiája, a rossz metafizikája, erkölcs és tudás, történetiség, narratív identitás