A Tan Kapuja Buddhista Főiskola felsőfokú egyházi tanintézmény. Elnevezése az iskola legfőbb küldetésére utal: hogy a Buddha tanításának kapuját az érdeklődők előtt kitárja.
Kutatási területek
Az alábbiakban a Főiskolán folyó kutatási tevékenységeket foglaljuk össze hármas tagolásban: (i) forráskutatás, (ii) alkalmazott buddhizmussal összefüggő kutatás és (iii) oktatási tevékenységgel kapcsolatos kutatás. Megjegyezzük, hogy a témák és altémák nem feltétlenül csak egy kutatási tevékenységhez kapcsolódhatnak; illetve az egyes oktatók kutatási tevékenysége több altémát érinthet, így a publikálás és a tananyagfejlesztés eredménye sem feltétlenül köthető csak egy altémához.
I. Forráskutatások
1. Páli források feldolgozása.
- a) A páli kánon keletkezéstörténetére vonatkozó kutatás;
- b) A páli kánon tartalmi elemzésére, a történelmi Buddhához köthető tanítások megállapítására vonatkozó kutatás;
- c) Terminológiai kutatás;
- d) Szövegfordítások készítése, fordítástechnikai kutatás;
- e) Oktatási segédanyagok készítése.
Kutatók: Farkas Pál: d, e; Fórizs László: b, d, e; Körtvélyesi Tibor: a, b, c, d, e; Porosz Tibor b, c, d, e.
2. Védikus és szanszkrit források feldolgozása.
- a) Védikus szanszkrit nyelvű prebuddhista és szanszkrit nyelvű buddhista szövegek filológiai kutatása;
- b) A buddhizmus szempontjából releváns védikus és szanszkrit források kritikai kiadása, fordítása és elemzése;
- c) Terminológiai kutatás;
- d) Szövegfordítások készítése, fordítástechnikai kutatás;
- e) oktatási segédanyagok készítése
Kutatók: Fórizs László: a, b, d; Körtvélyesi Tibor: a, b, c, d;
3. Tibeti források feldolgozása
- a )Szövegfordítások készítése, fordítástechnikai kutatás;
- Oktatási segédanyagok készítése.
Kutató: Kuzder Rita: a, b.
4. Párhuzamos filológia kutatások
- szanszkrit és páli nyelven egyaránt meglévő szövegek összehasonlító elemzése;
- Terminológiai kutatás (páli és szanszkrit források alapján).
Kutatók: Fórizs László: a; Körtvélyesi Tibor: a, b.
5. Common Buddhist Text (CBT)
- A magyar nyelvű kiadással kapcsolatos tudományos háttérmunkák elvégzése.
Kutatók: Fórizs László; Karsai Gábor, Kuzder Rita; Tóth Zuzsanna.
6. Történeti, kultúrtörténeti kutatások
- a) Indiai, tibeti, kínai és japán tárgyú, a buddhizmussal összefüggő történelmi, társadalmi, kultúrtörténeti kutatások, szövegfordítások, recenziók, bemutatók.
- b) A Nyingma rend mongóliai történetének, gyakorlatrendszerének, és jelenlegi helyzetének feltérképezése.
- c) Tibeti folklórirodalom egyes műfajaiban a buddhizmus megjelenése.
- d) Tibet prebuddhista kultúrája.
- e) A tibeti buddhizmus kultúrájának kapcsolatai a környező kultúrákkal.
- f) A saiva hindu hagyomány, és összefüggései a buddhizmussal.
Kutatók: Cser Zoltán: b; Kuzder Rita: c; Szatmári Botond: c, d, e, f.
7. Összehasonlító filozófiai, vallásfilozófiai és vallástörténeti kutatások.
- a) A nyugati misztika és a keleti misztika párhuzamai
Kutató: Szathmári Botond: c.
II. Az alkalmazott buddhizmussal összefüggő kutatások
1. A buddhista meditáció forrásai.
- a) A buddhista és más keleti meditációs technikák elméletére és gyakorlatára vonatkozó összehasonlító kutatások.
- b) A mozgás és légzés szerepe és viszonyuk a meditációhoz a buddhizmus nagy iskoláiban.
Kutatók: Cser Zoltán: b; Földiné, Irtl Melinda a, b; Porosz Tibor a, b.
2. Mindfullness kutatás
- a )A tudomány és a kontemplatív gyakorlás/meditáció integrálása.
- b) A thaiföldi Mahácsulalongkorn Rádzsavidjalája Egyetem (MCU) Buddhista Kutatások Intézetével közös kutatások.
Kutató: Karsai Gábor.
3. Buddhizmus és társadalom
- a) A buddhista etika lehetséges alkalmazásaival összefüggő kutatások;
- b) A buddhizmus válaszkísérletei a legfontosabb etikai (orvosi, környezetvédelmi, stb.) problémákra;
- c) A halál és a meghalás szemlélete a hagyományos és a modern buddhizmusban.
Kutató: Cser Zoltán: a, b, c.
4. Buddhizmus és más tudományterületek
- a) A buddhista elvek megjelenése más tudományokban;
- b) Buddhizmus és kognitív tudományok: embodied mind, consciousness studies, kognitív nyelvészet;
- c) Alternatív közgazdaságtan buddhista aspektusainak kutatása;
- d) Az ökológia buddhista vonatkozásainak kutatása. A buddhizmus válaszai a modern világ és a globalizáció kihívásaira.
Kutatók: Dobosy Antal: a; Farkas Attila Márton.: b, c, d.
5. Buddhizmus és művészet
- a) A zen buddhizmus hagyományos művészetei
- b) Hagyományos művészetek kortárs alkalmazási lehetőségei
Kutatók: Dobosy Antal: a, b; Kenéz László: a, b; Győri Péter: a, b.
III. Oktatáskutatás
1. Oktatásmódszertani kutatások
- a) A buddhizmus jelenlegi oktathatóságára (felnőttoktatás, gyermekoktatás, iskolai oktatás, felsőoktatás, stb.), valamint a hagyományos és modern módszerek hatékonyságára vonatkozó kutatások (frontális oktatás, gyakorlatorientált oktatás, távoktatás, meditáció oktatása, stb.)
- b) A buddhizmus magyarországi történetére, társadalmi jelenlétére, elterjedésére, elterjesztésére és oktatására vonatkozó kutatások.
Kutatók: Földiné, Irtl Melinda: a; Komár Lajos: a, b.
2. Pedagógiai kutatások
- a) Alternatív oktatási módszerek vizsgálata a meglévő modellek használatának fényében;
- b) Nyíló, vagy bezáruló kapu – a közoktatás nyelve a hátrányos helyzetű diákok képzése során;
- c) A buddhizmus elveinek és technikáinak alkalmazása a képességfejlesztésben.
Kutatók: Komár Lajos: a, c; Teingl-Takács László: b; Dobosy Antal: c; Földiné, Irtl Melinda: a, c.