A tantárgy képzésben betöltött szerepe, szakmai tartalma, elsajátításának célja:
Mivel a szak fő tárgya a buddhizmus, a buddhizmus pedig indiai eredetű, szükség van arra, hogy a hallgatók ismerjék az alapító, a történelmi Buddha szavait a hagyomány szerint legeredetibb módon megőrző szöveganyagot, annak legalább is legfontosabb részeit, illetve a szövegek alapján megismerhető kultúrát. Ezt a célt több kurzus anyaga biztosíthatja. Jelen kurzus során a hallgatók megismerik az ókori india nyelvi környezetét, a szanszkrit és a páli nyelv viszonyát, valamint alapvető nyelvi ismeretekre tesznek szert, illetve a páli buddhista irodalom és a nyelv iránti érdeklődés felkeltése is cél.
Pedagógiai cél, elsajátítandó készségek, fejlesztett kompetenciaterület(ek):
A tárgy elsődleges célja az, hogy a hallgatók a tanulmányaik során minduntalan felmerülő buddhista szakkifejezésekkel ne az idegenség érzésével találkozzanak, hanem a klasszikus ind nyelvek hangtanának, alapvető nyelvtanának és szintaktikájának ismeretében a kifejezések ismerősen csengjenek számukra, és ily módon könnyebben rögzüljenek. A kurzus azonban nem a buddhista szakkifejezések közvetlen oktatását célozza meg, hanem az általános nyelvi készségek fejlesztését, illetve a klasszikus keleti nyelvekhez való pozitív viszony kialakítását. Ennek érdekében olyan szöveganyagot használ, amely szórakoztató (páli dzsátakák), speciális előtanulmányok nélkül is érthető, illetve amelyek könnyű nyelvtani szerkezetekkel rendelkeznek és izgalmas buddhista hasonlatokat tartalmaznak (Milindapanyha).
A tantárgy teljesítése alapján elvárt tudásszint:
A fenti célokat a nagy létszámú frontális oktatás keretében elérni meglehetősen nehéz, a nyelvoktatás ugyanis csak kis csoportokban hatékony, emiatt a jelen kurzus nem tekinthető a hagyományos értelemben vett nyelvoktatásnak. Emiatt a kurzus előadásai csak részben alkalmazzák a nyelvoktatásra jellemző módszereket, így az elvárt ismeretek és kézségek struktúrája is eltér a hagyományos nyelvoktatásétól. A memorizálandó nyelvtani anyag minimális, de a hallgatóknak érteniük kell a páli nyelvtan alapszerkezetét (esetragozás, igeragozás, egyeztetés, stb.), érteniük kell az alapvető nyelvészeti terminológiát (hangtan, szófajok, mondatrészek). Továbbá kezelniük kell tudni a tárgy oktatásához készült nyelvtani összefoglalót, valamint a szöveges útmutatót. Ezeken kívül tisztában kell lenniük a páli dzsátakák és a Milindapanyha helyére, eredetére, tartalmára vonatkozó legfontosabb ismeretekkel.
A tantárgy teljesítése alapján elvárt képességek:
A tárgy elvégzésével a hallgatók nem valódi nyelvtudásra tesznek szert, hanem megszerzik annak a képességét, hogy tanulmányaik későbbi szakaszában vállalkozhassanak ilyenre. Azzal, hogy megismerik, milyen előnyökkel és milyen nehézségekkel jár egy klasszikus keleti nyelv elsajátítása, felmérhetik saját motivációikat, képességeiket, mert csak ezek birtokában hozhatnak megalapozott döntést a későbbiekben arról, hogy keleti nyelvi tanulmányokat folytassanak-e, illetve az MA képzés elvégzését is kilátásba helyezzék-e.
Az órák tartalmának meghatározása 14 alkalomra lebontva:
1. A szanszkrit és a páli nyelv rövid története.
2. A szanszkrit nyelv hangtana. A páli nyelv hangtana.
3. Gyakorlás.
5. Nyelvtani bevezetés.
6-7. Esetragozás, igeragozás.
8. Névmáshasználat.
9. Igenevek.
10. Mellékmondatok helyettesítése.
11. Állapothatározó.
12. Összetételtan.
13. Gyakorlás.
14. Ismétlés.
Feldolgozandó fogalmak, szakkifejezések:
Hangtani fogalmak, nyelvtani fogalmak, szintaktikai fogalmak; páli kánon, dzsátakák, kommentár;
Milindapanyha