1. Ismeretelmélet és a buddhista megismerés gyakorlata. Helye a buddhista iskolák között, a Dharma átadásának a történetében. Viszonya az indiai nem buddhista iskolákhoz. A tantárgy hagyományos oktatása. Meditációs kapcsolódás: Lecsendesülés egy konkrét tárgyra összpontosítva (samatha meditáció). Figyeljük meg, hogyan csillapodnak le, a tárgyal kapcsolatos tudati mozgások, amint figyelmünk folyamatosan visszatér a tárgyára, és jelzi, hogy ezt gondoltuk, ezt érzékeljük. Dharmakírti: Pramánavárttika (PV) Dignága: Pramánaszamuccsaja (PS) Agócs-Végh 2002, 2-11. Végh 2009, 107- 125. Dreyfus 1997, 15-46. Dunne 2004, 15-34, 443-462. Perdue 1992, 3-23. Jackson 1992, 17-108; 449-476. Arnold 2005, 11-56; Stcherbatsky 1930, 1-30.
2. Dharmakírti és Dignága élete és munkássága, valamint a pramána iskola főbb képviselői és alapvető műveik. (PV Namaskāraśloka). Figyeljük meg valamelyik pramána-mestert ábrázoló képet! Nézzük meg sorra, milyen érzéseket vált ki belőlünk, az testünk melyik részén lokalizálható! Majd nézzük meg, mire emlékeztet, milyen kérdéseket vet fel! Miben különbözik ez attól, amire a Buddha-ábrázolások emlékeztetnek? Dreyfus 1997, 15-21. Tillemans 2000, XIII-XXII. Végh 2009, 105-110. Jackson 1992, 109-116 (élete); 117-146 (művei). 149-152 (hatása, értelmezése, mai tanulmányozása) Stcherbatsky 1930, 34-46.
3. Tudás, megismerés és mérvadó ismeret: a pramána meghatározásának (PS 1.1, PV 1-2.) elemzése, kapcsolata a buddhista filozófia egyéb fogalmaival, módszereivel (PV7-8, 29-31.). Szélsőséges konkrétság és a példa szerepe. Elemző meditációk, tisztánlátó szemlélődések (vipasszaná) mahájána módszerei. Whitehead 1929, Whitehead 2003 (Folyamat és valóság); Whitehead 1925: 64, 72. Agócs- Végh 2002, 3-7. Végh 2009, 107-125. Dunne 2004, 35-44; 79-83; 256-259, 272-277 (arthakrijá) 298- 309 (újdonság) Dreyfus 1997, 47-59; 299-315. Jackson 1992, 175-220 (pramánabhúta); Stcherbatsky 1930, 59-78.
4. A mérvadó ismeret típusai: 1. (közvetlen) érzékelés (PV 2.123-287), 2. következtetés PV 2.55-122. Az öt halmaz, mint a tapasztalás folyamatának a modellje. Szemlélődés az öt halmazról: rúpa tajték, védaná kipukkanó buborék, szamdzsnyá: délibáb, szamszkárá: banánfa, vidzsnyána: bűvészmutatvány Phénapindúpama szutta, S22.95. Dhammapadatthakathá, 46 Agócs-Végh 2002, 7-11. Dunne 2004, 22-34. Stcherbatsky 1930, 141-160.
5. A létezők osztályai: 1. A 72 összetett, avagy feltételekhez kötött dharma a) Formák b) Tudat c) Tudati tényezők, d) Tudathoz nem kötött összetevő. 2. A 3 nem összetett, avagy feltétlen tartam.Vipasszaná / vipasjaná meditáció: a tárggyal gyakorolt lecsendesedésben eláradt figyelem a tárgy összetevőit és kapcsolat rendszerét figyeli a négy nagy elem tükrében. AKBh 1. Dhátunirdésa;Agócs-Végh 2002, 12-18, Dunne 2004, 53-98. Dreyfus 1997, 83-105. Perdue 1992, 185-221. Jackson 1992, 269-308 (test-tudat-anyag problémája dialektikus feldolgozásban) Stcherbatsky 1930, 79-118; 506-509.
6. A négy pecsét: a) Minden képződmény állandótlan, b) Ami szennyezett, az szenvedéssel jár, c) A nirvána – megnyugvás, d) Minden tartam magátlan. A tárgyas meditáció négy szakasza: 1. a külső tárgy szemléletében nyugszik el a tudat, 2. a belsővé vált tárgy szemléletében nyugszik el a tudat, 3. A külső és a belső tárgy hiányában időzik a tudat, 4. a külső tárgyat illúzióktól mentesen olyannak látja, amilyen az valójában. Agócs-Végh 2002, 19-29. Perdue 1992, 4, 25; 621-694 (a trilaksana dialektikus feldolgozása) Jackson 1992, 65-75; 339-476 (négy nemes igazság nirvána, ösvény igazsága)
7. Ok és okozat. (PV 4.189-259) Érvelés. A helyes érvelés, azaz a filozófiai vita alapjai. Függő keletkezés áttekintése. A tudatos jelenlét a beszédben: a kijelentések alapjául szolgáló tudattartalmak szemlélése. A kijelentés szemlélése. A kijelentés és a tudattartalmak viszonyának a szemlélése. A beszélgető partner kijelentésének a szemlélése. Agócs-Végh 2002, 36-47. Dunne 2004, 23-34, 233-238, 310-314. Dreyfus 1997, 261-284; Perdue 1992, 33-167. Stcherbatsky 1930, 119-145; 231-274,275-319.
8. A két igazság: a) A vaibhásika-iskola álláspontja, b) Az episztemológiai iskola álláspontja (PV 2.3); a középút (madhjamaka) iskola álláspontja. A tárgyas és a tárgy nélküli samatha meditáció és a zazen, valamint az ezekre irányuló elemző meditáció és közvetlen belátás. Agócs-Végh 2002,48-51. Dunne 2004, 79-112, 314-318; Dreyfus 1997, 19, 67-69; 516. Stcherbatsky 1930, 181-203. Dógen Zazengi (Dógen 2007, 681-682), Zazensin (Dógen 2007, 335-351)
9. Az önjegyű tárgy és az érzékelés, a) Az önjegyű tárgy ontológiája, b) Az érzékelés: 1. Érzékszervi érzékelés (PV 2.192-238, 2. Elmebéli érzékelés (PV 239-248), 3. Önmegismerő érzékelés (PV 249-280, 423-481), 4. Jógi-érzékelés (PV 281-287; 532-535). Az elemző meditációk és a közvetlen belátás, avagy mit jelent a samatha és a vipasjaná egyesítése? Agócs-Végh 2002, 52-55. Dunne 2004, 79-112; 287-309 (meditációs szemponthoz). Dreyfus 1997, 127-204. Perdue 1992, 675-773. Arnold 2005,17-48. Tanulságos párhuzamok: Platón barlanghasonlata; Descartes modellje az emberi tapasztalásról.Perdue 1992, 775-848 (Összehasonlítás Arisztotelész rendszerével) Stcherbatsky 1930, 1.161-175; 2.309-340.
10. A fogalomalkotás: a) Az önjegyű tárgy megítélése, b) A gondolat tárgyai. Hogyan lehet jelen lenni a gondolatok állandó mozgásában? Hogyan hangolhatjuk össze tudatunk ésszerű józan működését a többi, szennyezett vagy szennyezetlen összetevővel? Agócs-Végh 2002, 55-63. Dreyfus 1997,217-260;
11. A fogalmak kizárásos megkülönböztetése, a nyelv és a gondolkodás viszonya. A négy szakaszos tárgyas meditáció kiürítés, a „hiányban időzés” része. Agócs-Végh 2002, 63-68. Dunne 2004, 113-144; Dreyfus 1997, 205-216; 233-249; 261-283, Stcherbatsky 1930, 1.457-505. Stcherbatsky 1930, 2,401-432.
12. Negatív jelenségek. A nyelv negatív, közvetett természete. A hiány, az űr, mint meditációs tárgy, mint kaszina. A tér és az űr megfigyelése. Agócs-Végh 2002, 68-73. Dreyfus 1997, 233-249; 261-283; (nyelv). Perdue 1992, 481-530 (dialektikus feldolgozás), Stcherbatsky 1930, 363-399; 400-443 (ellentétfogalom).
13. Függő keletkezés részletes elemzése a pramánaváda szempontjából. A bhavacsakra meditációja a fokozatos ösvény középső szakaszának a vizsgájaként (Congkapa alapján), Agócs-Végh 2002, 30-38. Dreyfus 1997, 61, 63, 84, 122, 442, 530, 561. Perdue 1992, 531-615. (dialektikus feldolgozás) tsong kha pa: lam rim che ba.
14. Összefoglalás. A pramána-iskola szerepe az indiai kultúrtörténetben, az indo-tibeti és a kínai-japán- koreai hagyományban. A módszer modern alkalmazásai, keresztény-buddhista párbeszéd. Tárgynélküli samatha, zazen, ánápánaszati, avagy melyik gyakorlatot végezte Buddha megvilágosodásakor. Szemlélődés, tanulás és meditáció viszonya. Dreyfus 1997, 443-461.Perdue 1992, 849-859. Jackson 1992, 193-213 (A theizmus buddhista cáfolata) Peebles 1994. Stcherbatsky 1930, 47-57.