A tantárgy képzésben betöltött szerepe, szakmai tartalma, elsajátításának célja:
A kurzus során a hallgatók megismerkednek a főbb zen kóangyűjteményekkel, s ezek szerepét a zen gyakorlatában.
Pedagógiai cél, elsajátítandó készségek, fejlesztett kompetenciaterület(ek):
A koanok megértéséhez szükséges rugalmas gondolkodásmód elsajátítása.
A tantárgy teljesítése alapján elvárt tudásszint:
A feldolgozott szöveggyűjtemények tartalmának alapos ismerete.
A tantárgy teljesítése alapján elvárt képességek:
Szemléletváltásra való képesség.
Az órák tartalmának meghatározása 14 alkalomra lebontva:
1. Kjógen embere a fán (NK5): (Miért jött Bódhidharma nyugatról? Mit tennél ebben a helyzetben? Mi olyan, mint ..?)
2. Eltévesztetted a szöveget (NK39): (Buddha ragyogása bevilágítja a világmindenséget? A tudós helyesen látja a világot? Mit tévesztett el a szerzetes?)
3. Az álltartófa és az ülőpárna (KSz20): (Mi az álltartófa? Mi az ülőpárna? Mit tennél, ha a mester megütne?)
4. Kaszan üti a dobot (KSz44): (Mi a közelség? Mi a haladás? Ütöd-e a dobot?)
5. Hosszan ülés és elfáradás (KSz17): (Hová ment Bódhidharma? Mi a hosszan ülés? Te miben fáradsz el?)
6. Ummon harangozása (NK16): (Mi a hétrészes köntös? A világ tényleg hatalmas és tágas? Te mit veszel fel a harang szavára?)
7. Hjakudzsó és a vadkacsa (KSz53): (Mit vett észre Hjakudzsó? Mi az orrcsavarás célja? Te mit teszel, ha felhívják a figyelmedet valamire?)
8. Minden nap jó nap (KSz6): (Mi a hónap első fele? Mi a hónap második fele? Neked mit jelent a mai nap?)9. A közönséges tudat az Út (NK19): (Mi az Út? Mi a nem tudás? Téged hogyan akadályoz a tudásod?)
10. Dógo nem akarja megmondani (KSz55): (Az élet és a halál. Miért nem akarta megmondani Dógo? Mit tennél, ha neked nem válaszolnának a kérdésedre?)
11. Továbbjutás a pózna csúcsáról (NK46): (Milyen magas a száz láb magas pózna? Mi a tíz irány? Te hogyan jutnál tovább?)
12. Nanszen egy virágra mutat (KSz40): (Hogy lehet mindennek ugyanaz az eredete? Mi az álom? Te hogyan látod a virágot?)
13. Ummon szezám süteménye (KSz77): (Mi a tanítás, nincs túl a buddhákon? Mi a szezám sütemény? Te mit kérdeznél Ummontól?)
14. Dzsó Dzsóza meghajol (KSz32): (Mi a buddhizmus lényege? Miért pofozta fel Rinzait? Te meghajolsz-e, amikor szükséges?)
Feldolgozandó fogalmak, szakkifejezések:
álltartófa, ülőpárna, közelség, haladás, stb a vizsgált szövegekben előforduló szakkifejezések