A tantárgy képzésben betöltött szerepe, szakmai tartalma, elsajátításának célja:
A rejtett értelmek felfedezése.
Pedagógiai cél, elsajátítandó készségek, fejlesztett kompetenciaterület(ek):
A szemléletváltás gyakorlása
A tantárgy teljesítése alapján elvárt tudásszint:
A kóangyűjtemények alapos ismerete.
A tantárgy teljesítése alapján elvárt képességek:
Egy ismeretlen kóan értelmének kibontása.
Az órák tartalmának meghatározása 14 alkalomra lebontva:
1. A Nincs Kapu kóangyűjtemény: (A Nincs Kapu kóangyűjtemény keletkezése, szerzője? Hány kóant tartalmaz? Amban története hányadik?)
2. A kóanok szerepe, használata (Mi a kóan? A kóan szó jelentése, és a különböző nyelveken való ejtése; A kóanok a gyakorlatban. Használata meditációban, dharmabeszélgetésben, tanításban.)
3. Dzsósú nincsje (NK1): (Dzsósú életrajza; Mi a Buddha_természet?; Mit jelent Dzsósú válasza?)
4. A tudat mozog (NK29): (Zen templomok; Tapasztalás; Tudat)
5. Dzsósú elmosatja a tálat (NK7): (Kolostori vándolás; Itt és most; Tiszta tudat)
6. Bódhidharma megnyugtatja az elmét (NK41): (Bódhidharma élete és szerepe; Tanítás, tanulás; Elmét megnyugtatni)
7. Dzsósú remetéket vizsgáztat (NK11): (Remeteség a zenben; Mester és tanítvány; Különbség)
8. Nanszen kettévágja a macskát (NK14): (Nanszen életrajza; Nem ártás; Igaz szó, igaz válasz)
9. Dzsósú ciprusfája (NK37): (A zen buddhizmus terjedése; Gyakorlás; Analogikus látásmód)
10. Tózan három font lenje (NK18): (Szerzetesi élet; Buddhaság; Kérdés)
11. Éppen ez a tudat a Buddha (NK30): (A zen alapelvei; Tudat; Éppen ez van)
12. Dzsósú megvizsgál egy öregasszonyt (NK31): (Nők a zenben; Bizonyosság, hitelesség; Az út)
13. Toszocu három kapuja (NK47): (Élet és halál; Kutatás; Kapuk és akadályok)
14. Basó vándorbotja (NK44): (Basó életrajza; Segítség, segítés; Zen bot)
Feldolgozandó fogalmak, szakkifejezések:
kóan, kóanok használata, Buddha-természet, Dzsósú, Bódhidharma, remeteség, mester és tanítvány, Nanszen, nem-ártás, Tózan, Toszocu három kakpuja, Basó