A tantárgy képzésben betöltött szerepe, szakmai tartalma, elsajátításának célja:
A kurzus a Buddhista meditáció törzsanyagi tárgyának ötödik eleme, ahol a hallgatók megismerkednek a mahájána buddhizmusban oly fontos koncepciókkal történő meditációs
technikákkal. Ez azért igen lényeges, mert a gondolatokon túli tudatállapotok nehezen elérhetők, azonban a tudati képzés ezen módszereivel megtanulhatjuk kezelni a gondolatainkat és pozitív irányban felhasználni azokat.
Pedagógiai cél, elsajátítandó készségek, fejlesztett kompetenciaterület(ek):
Saját gondolkodási sémáink felismerése, altruista attitűd kifejlesztése. Képessé válni a saját gondolkodásmódunkon változtatni, a gondolatainkkal pozitív érzelmi állapotokat kelteni, önnön állapotainkért felelősséget vállalni.
A tantárgy teljesítése alapján elvárt tudásszint:
A hallgatóknak alapismeretekkel kell rendelkezniük a Tudati képzés szövegeiről, a buddhizmusban elfoglalt helyéről, a meditációs módszereken belül pedig a Lodzsongok sajátos jellegzetességeiről. Érteniük kell a gyakorlatok hatásmechanizmusát, valamint célját.
A tantárgy teljesítése alapján elvárt képességek:
A hallgatók a kurzus során megismernek többféle Tudati képzés gyakorlatot, ezekben tapasztalatokkal rendelkezniük és a tapasztalata-ikat a megfelelő keretek között meg is kell tudniuk fogalmazni, számot adni róluk. A hétköz-napi életben is képessé kell válniuk felismerni azon helyzeteket, ahol a gondolataikkal, a látásmódjukon való változtatással egy helyzetet a közös jó irányába tudnak mozdítani.
Az órák tartalmának meghatározása 14 alkalomra lebontva:
1. A nagy ösvények a buddhizmusban
2. A szenvedés okainak megszüntetése a különféle módszerekkel
3. A gondolataink természete, gyakorlás a gondolatokkal
4. A szamszára jellegzetességei, a Lemondás szellemének fontossága (mulandóság)
5. A példakép, Buddha fontossága, gyakorlás a Buddha tulajdonságaival
6. A Mahájána buddhizmus alapja: az Önzetlenség szellemének kialakítása
7. A tibeti nagy iskolák Lodzsong szövegei, azok története
8. A legfontosabb Lodzsong rendszerek ismertetése, rövid gyakorlatok
9-13. Patrül Rinpocse módszere a Bódhiszattvacsarjávátara szövegéhez
14. Összegzés
Feldolgozandó fogalmak, szakkifejezések:
blo sbyong (lo dzsong), bódhicsitta, csitta, vidzsnyána, manasz, szamszára, karma, bódhiszattva, bhávana, mati, buddhi