A tantárgy képzésben betöltött szerepe, szakmai tartalma, elsajátításának célja:
Az indiai filozófiai gondolkodás megismertetése a hallgatóval annak érdekében, hogy a buddhizmusra gyakorolt hatásokat képes legyen felismerni.
Pedagógiai cél, elsajátítandó készségek, fejlesztett kompetenciaterület(ek):
A kapcsolódó szakirodalmak alapos ismerete, önálló kutatómunka végzése.
A tantárgy teljesítése alapján elvárt tudásszint:
A hallgató ismeri a klasszikus hindu filozófiai iskoláinak (darsanák) legfontosabb tanításait, kölcsönhatásukat a buddhista gondolkodással.
A tantárgy teljesítése alapján elvárt képességek:
A hallgató eligazodik a darsana iskolák tanaiban, ismeri azok legfontosabb fogalmait.
Az órák tartalmának meghatározása 14 alkalomra lebontva:
1. India története, vallási-kulturális élete a Kr.u. első öt évszázadban
2. Mi a darsana?
3. A vaisésika alapkategóriái
4. A njája alapkategóriái
5. Arisztoteliánus, hindu és buddhista logika.
6. A nyolctagú jóga
7. A jóga-etika a gyakorlatban
8. A jóga-meditáció
9. A Természet és az egyéni lélek dualitása a szánkhjában
10. A természet kibomlása
11. A védánta gyökerei
12. Dvaita és advaita védánta
13. A hat darsana egymással való összevetése
14. A darsana-filozófia és a Buddha-Dharma
Feldolgozandó fogalmak, szakkifejezések:
darsana, purusa, prakriti, guna, vaisésika, njája, pramána, praméja, számánja, visésa, pratjaja, dvaita, advaita, avajava, váda