A tantárgy képzésben betöltött szerepe, szakmai tartalma, elsajátításának célja:
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat a buddhista ismeretelmélet (pramána) alapvető fogalmaival, a két igazság, a kétféle mérvadó megismerés, az érzékelés, a fogalomalkotás és a következtetés tanaival, valamint a kizárásos megkülönböztetés (apoha) elméletével.
Pedagógiai cél, elsajátítandó készségek, fejlesztett kompetenciaterület(ek):
A mahájána megértéséhez szükséges filozofikus gondolkodás kialakítása
A tantárgy teljesítése alapján elvárt tudásszint:
A buddhista ismeretelmélet mélyebb megértése, az alapvető fogalmak feldolgozó jellegű, részletes megtárgyalása és összevetése a nyugati ismeretelméletekkel és a modern pszichológia észlelésről és fogalomalkotásról alkotott felfogásával.
A tantárgy teljesítése alapján elvárt képességek:
A résztvevők kiselőadást tartanak egy általuk választott témakörből.
Az órák tartalmának meghatározása 14 alkalomra lebontva:
1. A gondolkodás és a megismerés
2. A létezők osztályai
3. A formák
4. A tudat, tudati tényezők, tudathoz nem kötött tartam
5. A négy pecsét
6. A függő keletkezés
7. Az okok, feltételek, okozatok
8. A két igazság
9. Az önjegyű tárgy és az érzékelés
10. Érzékszervi és elmebéli érzékelés
11. Önmegismerő és jógi érzékelés
12. A fogalomalkotás, önjegyű tárgy, a gondolat tárgyai
13. A negatív jelenségek, Dharmakírti magyarázata
14. Sántaraksita elmélete
Feldolgozandó fogalmak, szakkifejezések:
buddhista ismeretelmélet (pramána) a két igazság, a kétféle mérvadó megismerés, az érzékelés, a fogalomalkotás, a következtetés, a kizárásos megkülönböztetés (apoha)