A tantárgy képzésben betöltött szerepe, szakmai tartalma, elsajátításának célja:
Az órákon megalapozzuk, betekintünk, és lehetőség szerint elmélyülünk a buddhista meditációs praxisba (dinamikus és statikus formában is), a test, a légzés és a tudat éberségét célzó jóga gyakorlatok segítségével. A gyakorlatok elősegítik a helyes felismerés és belátás folyamatát a jelen lévő fizikai, emocionális, mentális állapotaink, hajlamaink és attitűdünk tekintetében. Támogatják a nemes nyolcrétű ösvény egyes tagjainak a gyakorlását (helyes belátást, elhatározást, helyes cselekedetet stb.).
Pedagógiai cél, elsajátítandó készségek, fejlesztett kompetenciaterület(ek):
Nyitott, érdeklődő, szemlélődő, megfigyelő attitűd kifejlesztése, a négy brahma vihāra (mettā, karunā, mudtā, upekkhā) a nagy létszámú csoportban való gyakorlás tolerálása és a konfliktusmentes együttműködés érdekében. A gyakorlás során összpontosított figyelem, éberség, nyugalom és belső béke megvalósítására törekvés. A fizikai gyakorlásban a valódi képességek és lehetőségek felismerése nyomán erőszakmentes attitűd – ahimszá - kifejlesztése.
A tantárgy teljesítése alapján elvárt tudásszint:
Törekvés a gyakorlatok elsajátítására, a feladatok saját képességekhez mérten magas szintű megvalósítására. A tanultak továbbvitele, alkalmazása a hétköznapi életben.
A tantárgy teljesítése alapján elvárt képességek:
A sīla: erény, moralitás, helyes viselkedés (erőszakmentesség, becsületesség, nem lopás, tartózkodás a tudatmódosító szerek használatától, mértékletesség). A fentiek jegyében a gyakorlati órákon való részvétel során törekvés a helyes viselkedésre (a Főiskolán, az egyéb előadásokon és lehetőség szerint a Főiskolán kívül is)! A fent felsoroltak saját értelmezésének igénye, elsajátítása, gyakorlása.
Az órák tartalmának meghatározása 14 alkalomra lebontva:
1. Bevezetés a jóga és a buddhizmus elméleti és gyakorlati kapcsolatába
2. A figyelem megalapozása a testben jóga gyakorlatok segítségével
3. A figyelem megalapozása a légzésben jóga gyakorlatok segítségével
4. A figyelem megalapozása a tudatfolyamatokban jóga gyakorlatok segítségével
5 – 13. A helyes éberség gyakorlása jóga gyakorlatok segítségével
14. Az önálló gyakorlásra való felkészítés, a tapasztalatok összefoglalása
Feldolgozandó fogalmak, szakkifejezések:
Jóga, darsana, szati, kája szati, ánápána szati, panycsa síla, jama-nijama, brahma vihára, dháraná, dhjána, szamádhi, klésák.