A tantárgy képzésben betöltött szerepe, szakmai tartalma, elsajátításának célja:
A tantárgy megismerésének célja az antik és középkori filozófia történetének megismerése.
Pedagógiai cél, elsajátítandó készségek, fejlesztett kompetenciaterület(ek):
A filozófiai problémaérzékenység, érveléskészség kialakítása.
A tantárgy teljesítése alapján elvárt tudásszint:
Az antik és középkori filozófia kulcsfogalmainak és alapkérdéseinek ismerete. A kérdéskörök átlátása, az összefüggések felismerése.
A tantárgy teljesítése alapján elvárt képességek:
Filozófiai problémák meglátása, érvelőképesség, a kérdések elméleti és gyakorlati súlyának felmérése.
Az órák tartalmának meghatározása 14 alkalomra lebontva:
1. Mítosz és logosz, a filozófia születése
2. A preszókratikus filozófia
3. A szofisták
4. Szókratész és a szókratikus iskolák
5. Platón
6. Arisztotelész
7. Sztoa és epikureizmus
8. Szkepticizmus, újplatonizmus
9. A keresztény filozófia születése
10. A patrisztika filozófiája, Órigenész
11. Augustinus
12. A skolasztika filozófiája, Canterburyi Anzelm
13. Aquinói Tamás
14. A misztika: Eckhart mester
Feldolgozandó fogalmak, szakkifejezések:
arkhé, logosz, alétheia és doxa, maieutika, tudás, erény, idea, szubsztancia, lélek, apatheia, ataraxia, hédoné, Egy, emanáció, trinitás, krisztológia, homo(i)uszion, hit, megváltás, feltámadás, történelem, világvége, istenérvek, lét és lényeg, misztika