A tantárgy képzésben betöltött szerepe, szakmai tartalma, elsajátításának célja:
Alapismeretek átadása a buddhizmus kialakulásának, indiai kultúrtörténetének területéről.
Pedagógiai cél, elsajátítandó készségek, fejlesztett kompetenciaterület(ek):
A hallgatók kutatói, információ szerzői tapasztalatszerzésének elősegítése.
A tantárgy teljesítése alapján elvárt tudásszint:
A hallgató megismeri a buddhizmus kialakulásának és indiai történetének legfontosabb információit, képes elhelyezni azokat a világ kultúrtörténetében. Alapvető fogalmakat nyer az indiai és ezen belül a buddhista művészetekről.
A tantárgy teljesítése alapján elvárt képességek:
A hallgató képes egy saját maga által választott tartalmú esszé megalkotására, melyen belül a problémalevezetés, tudományos értelmezés, kutatás a domináns. Egyben képes a források kritikájára, a szakterminológia elsajátítására.
Az órák tartalmának meghatározása 14 alkalomra lebontva:
1. Az indus-völgyi kultúra
2. Az indoárja bevándorlás, védikus világkép.
3. A bráhmanista kultúra.
4. Az aszkézis története, gyökerei.
5. Az első államok.
6. A Buddha élete, a szangha alakulása.
7. A buddhista „gyülések” (zsinatok)
8. A Maurja dinasztia.
9. A páli kánon kialakulása, a théraváda.
10. A mahájána kezdetei.
11. Későbbi dinasztiák. (Gupta)
12. A tantrizmus/vadzsrajána alapjai.
13. Muszlim hódítás Indiában.
14. Összefoglalás, a dolgozat követelményeinek ismertetése.
Feldolgozandó fogalmak, szakkifejezések:
Sramana, bhikksu, bráhmin, jóga, tapasz, szutta, gátha, ágamák, vinaja