A tantárgy képzésben betöltött szerepe, szakmai tartalma, elsajátításának célja:
Az elméleti megközelítések és a gyakorlati tapasztalatok egységben látása, és lefordítása a mindennapok körülményeire.
Pedagógiai cél, elsajátítandó készségek, fejlesztett kompetenciaterület(ek):
a szabadság és a kreativitás megtapasztalása
A tantárgy teljesítése alapján elvárt tudásszint:
A főbb nyugati pszichológiai irányzatok és a főbb buddhista irányzatok pszichológiai szemléleteinek ismerete.
A tantárgy teljesítése alapján elvárt képességek:
Képesség a különböző ismeretek szabad és kreatív megértésére, feldolgozására.
Az órák tartalmának meghatározása 14 alkalomra lebontva:
Esti képzés esetében is; a témakörök az oktatás során ebben az esetben összevonódnak.
1. Tudomány és buddhizmus. A nyugati és a buddhista pszichológia.
2. A Négy Nemes Igazság pszichológiai értelmezése.
3. Test és tudat. Személyiséglélektan. Tipológia.
4. Az öt halmaz pszichológiai értelmezése.
5. Az érzékelés és a tárgykapcsolati viszonyok.
6. Az orientációs sémák.
7. A konstruktivitás mechanizmusai.
8. A motiváció mint szabályozott organizáció.
9. A tudat reflektivitása. Tudatszintek, tudatállapotok. A nem-tudat.
10. Emlékezés, álom, képzelet.
11. Abnormális és paranormális állapotok.
12. A kondicionálás típusai.
13. A meditáció pszichológiája.
14. Buddhista terápiák.
Feldolgozandó fogalmak, szakkifejezések:
Érzékelés, észlelés, affektus, motiváció, kogníció, tárgykapcsolat, tudat és nem-tudat. kondicionálás, szelf és énképzet.