A tantárgy képzésben betöltött szerepe, szakmai tartalma, elsajátításának célja:
A buddhizmus kialakulásának idejét közvetlenül megelőző, ill. övező vallási-misztikus világlátás megismerése.
Pedagógiai cél, elsajátítandó készségek, fejlesztett kompetenciaterület(ek):
A buddhista tanulmányok megalapozása és az indiai kulturális és vallási háttér megismerésén keresztül, a toleráns gondolkodásmód elsajátítása.
A tantárgy teljesítése alapján elvárt tudásszint:
A hallgató ismeri a kanonizált upanisadok legfontosabb tanításait, fogalmait.
A tantárgy teljesítése alapján elvárt képességek:
A hallgató képes egy upanisad szöveghely értelmezésére, kontextusainak meghatározására, a buddhista tanokkal való összevetésére.
Az órák tartalmának meghatározása 14 alkalomra lebontva:
1. A bráhmanizmus kultúrája
2. A bráhmanista kor hitvilága, vallási processzusai
3. A védikus irodalom szerkezete
4. A jadnya
5. az upanisadok korszakolása, a mágikus-misztikus ill. az aszketikus periódus
6. Teremtésmítoszok az upanisadokban
7. Az istenkép változása (Varunától a Brahmanig)
8. A tanító-tanítvány kapcsolat – Szatjakáma története
9. A Brahman és az átman tana Jadnyavalkja filozófiájában
10. A szat-aszat teremtés kérdése a Cshándógja upanisadban
11. Az öt prána (Prasna upanisad)
12. A jóga (és szánkhja) gyökerei
13. Ísvara, az istenkép újabb változása
14. A Buddha-Dharma és az upanisad tanok összevetése
Feldolgozandó fogalmak, szakkifejezések:
véda, jadnya, átman, Brahman, prána, jóga, reinkarnáció, Ísvara