A tantárgy képzésben betöltött szerepe, szakmai tartalma, elsajátításának célja:
A páli (és a klasszikus tibeti) az MA képzés szerves része, mivel a szak fő tárgya a buddhizmus, a buddhizmus pedig indiai eredetű, ezért szükség van arra, hogy a hallgatók ismerjék az alapító, a történelmi Buddha szavait a hagyomány szerint legeredetibb módon megőrző szöveganyagot, annak legalább is legfontosabb részeit, illetve a szövegek alapján megismerhető kultúrát. Ezt a célt több kurzus anyaga is biztosítja. Jelen kurzus során a hallgatók megismerik az ókori india nyelvi környezetét, a szanszkrit és a páli nyelv viszonyát, valamint mélyreható páli nyelvi ismeretekre tesznek szert. A buddhizmus mélyebb megértéséhez vezető egyik út az eredeti nyelven történő olvasás. Mivel a Buddha szavait a hagyomány szerint is legeredetibb formában a páli kánon őrzi, a páli nyelv valamilyen szintű elsajátítása kiemelkedően fontos.
Pedagógiai cél, elsajátítandó készségek, fejlesztett kompetenciaterület(ek):
A páli szövegek eredetiben olvasása révén a szakszavak értelme markánsabban körvonalazható, a szutták gondolatainak összefüggései jobban értelmezhetőek, hiszen az olvasó nem kényszerül a közvetítőnyelv korlátai közé. A páli nyelv kifejezésformáinak ismeretében a hallgatók sokkal kritikaibb hozzáállással fordulhatnak a hagyományhoz, megtalálhatják a különféle interpretációk motivációit, megérthetik a fordítások eltérőségének okait, érvelhetnek ellenük vagy mellettük. Tudatosabbá válhat egész buddhizmus szemléletük, ami megfelel a Buddha tanítói szándékának is, aki maga is ösztönözte a tanítványokat, hogy a maguk tárják fel a tanítások értelmét.
A tantárgy teljesítése alapján elvárt tudásszint:
Jelen tárgy az MA szintű páli nyelvi oktatás négy kurzusának kezdő kurzusa. A Tan Kapuja Buddhista
Főiskola BA szakát elvégzett hallgatók a Buddhista szentirat-ismeret 3. (Egzegézis) tárgy ismeretében kezdik páli tanulmányaikat, így e kurzus anyaga arra támaszkodik, de a máshol végzett hallgatók érdekében a korábban tanultak átismétlésre kerülnek. A kurzus végére a hallgatók elsajátítják a páli nyelv alapnyelvtanját, megtanulják a szükséges memoritereket, a példaszövegek segítségével megismerik a páli nyelv fogalmazásmódját, valamint alapszintű szókincsre tesznek szert.
A tantárgy teljesítése alapján elvárt képességek:
A hallgatóknak képesekké kell válniuk egyszerűbb páli szövegek lefordítására, a gyakori alakok helyes felismerésére, a mondatok és a rövidebb szövegek összefüggéseinek megértésére. Ismerniük és használniuk kell a nyelvtani terminológiát.
Az órák tartalmának meghatározása 14 alkalomra lebontva:
(esti képzés esetében is; a témakörök az oktatás során ebben az esetben összevonódnak)
A páli nyelv oktatása a nyelvkönyv fejezeteinek sorrendjében történik. Az egyes nyelvtani témák
kifejtésénak sorrendje és hangsúlya azonban a hallgatók visszajelzései alapján változhat.
1. A páli nyelv helye India ókori nyelvei közt.
2. Hangtan.
3. Nyelvtani alapok. Esetragozás, igereagozás.
4. Az a-tövek. Jelenidő. Műveltető igék.
5. Névmások.
6. Befejezett melléknévi igenév. Állapothatározók.
7. Határozói igenév. Főnévi igenév
8. Az i- és u-tövek.
9. Múltidők.
10. Felszólító mód.
11. Feltételes mód.
12. Kellést jelentő igenév.
13. Egyéb tövek (an, ar, as)
14. Összefoglalás.
A részidős képzés azonos tantárgystruktúrában és tartalommal, de alacsonyabb – szemeszterenként 7-8 – óraszámmal, több hallgatói egyéni munkával zajlik.
Feldolgozandó fogalmak, szakkifejezések:
Hangtani fogalmak, nyelvtani fogalmak, szintaktikai fogalmak, páli kánon, dzsátakák, kommentár